Середа, 25 Вересня

Понад 2100 років тому грецький астроном Гіппарх склав карту зірок, і протягом тривалого часу це вважалося першою спробою людства призначити числові координати зоряним тілам. Але, незважаючи на його популярність, про існування трактату було відомо лише завдяки працям іншого відомого астронома на ім’я Клавдій Птолемей, який приблизно через 400 років склав власний небесний інвентар.

Досі, тобто.

Дослідники вважають, що вони знайшли фрагменти втраченого історичного документа Гіппарха, захованого в середньовічному грецькому рукописі.

«Це нове свідчення є найавторитетнішим на сьогоднішній день і дозволяє досягти значного прогресу в реконструкції Зоряного каталогу Гіппарха», — йдеться в дослідженні про знахідку, опублікованому в журналі History of Astronomy цього тижня. Відкриття може пролити нове світло не тільки на спробу Гіппарха скласти карту нічного неба за допомогою точних вимірювань і розрахунків, але й на історію астрономії.

Гіппарх, який також відомий як батько тригонометрії, часто вважається найбільшим астрономом Стародавньої Греції. Частини його зоряної карти, здається, з’явилися в Codex Climaci Rescriptus, книзі сирійських текстів, написаних у 10-му чи 11-му століттях, пергаментні сторінки яких були стерті, щоб їх можна було використати повторно (звичайна практика переробки в той час), але все ж несуть видимі сліди своєї попередньої форми. Цей конкретний палімпсест походить із грецького православного монастиря Святої Катерини на Синайському півострові в Єгипті, хоча Музей Біблії у Вашингтоні, округ Колумбія, зараз володіє більшістю фоліантів Кодексу.

Багатоспектральне зображення показує посилений грецький підтекст червоним кольором під чорним сирійським надтекстом. Музей Біблії

Дослідники з Університету Сорбонни та Кембриджського університету змогли розшифрувати описи чотирьох сузір’їв. Здається, це не тільки розкрило картографію Гіппарха, але команда також каже, що нещодавно виявлені численні докази дуже узгоджуються з реальними зоряними координатами.

Це зробить каталог Гіппарха більш точним, ніж набагато пізніший довідник з астрономії «Альмагест» Птолемея, хоча дослідники визнають, що вони працюють із невеликою вибіркою, і що значні помилки можуть існувати в частинах зоряного каталогу Гіппарха, які ще не збереглися або не були виявлені.

Вчені кажуть, що Codex Climaci Rescriptus все ще може розкрити ще більше зоряних спостережень Гіппарха.