Понеділок, 23 Вересня

Вчені виявили бінарну зоряну систему на відстані близько 3 000 світлових років від нас, яка відноситься до класу “катаклізмічних змінних”. Вона примітна тим, що в ній одна зірка бенкетує іншою. Коли зірка, схожа на Сонце, щільно обертається навколо білого карлика, це є поняття “катаклізмічної змінної”.

Дві зірки у новій системі, якій 8 мільярдів років, обертаються довкола одна одної кожну 51 хвилину. Це найкоротший із відомих орбітальних періодів для катаклізмічної змінної системи. Зараз вони ближчі один до одного, ніж ми до Місяця, що встановили астрономи. У статті, опублікованій у журналі Nature, вчені заявили, що білий карлик відтягує матеріал від партнера, схожого на Сонце.

“Це стара пара зірок, одна з яких перейшла в іншу – коли зірки помирають від старості, вони стають білими карликами – але потім цей залишок почав поїдати свого компаньйона”, – сказав Reuters астрофізик Массачусетського технологічного інституту та провідний автор статті Кевін Бердж. “Прямо перед тим, як друга зірка могла закінчити свій зірковий життєвий цикл і стати білим карликом, як це зазвичай роблять зірки – еволюціонуючи в тип зірки, званий червоним гігантом – залишок білого карлика першої зірки перервав закінчення життєвого циклу компаньйона і почав повільно поглинати його”.

Дослідники виявили, що більша зірка має температуру, схожу на температуру Сонця, але розміром вона з Юпітер. Білий карлик набагато менший, його діаметр приблизно в 1,5 рази більший за діаметр Землі. Проте має щільне ядро, маса якого становить близько 56 відсотків від маси нашого Сонця.

Білий карлик поглинає водень із зовнішніх шарів більшої зірки, внаслідок чого остання стає надзвичайно багатою гелієм. Під дією гравітаційного тяжіння білого карлика велика зірка також набуває форми краплі.