Понеділок, 23 Вересня

Вчені з Орхуського університету з’ясували, яким чином вікінги переробляли давньоримські мозаїки на намистини. Дослідження опубліковано в журналі Archaeological and Anthropological Sciences.

Скло стало дефіцитним товаром у період раннього середньовіччя, і тоді мозаїки в занедбаних римських та візантійських спорудах стали грабувати заради кольорових скляних кубиків, які називають тесерами. Звідти вони потрапляли на північ, де їх продавали датчанам.

Вчені проаналізували скло за допомогою електронного мікрозонда, а також з’ясували ізотопний склад деяких зразків. Вони підтвердили, що скандинави використовували римське та пізньоантичне скло, включаючи єгипетське.

Білі намистини були отримані шляхом переплавлення скла із сусальним золотом за низької температури. При цьому утворювалися бульбашки, які й зробили намистини білими та непрозорими. Блакитне напівпрозоре скло отримували, додаючи сполуки свинцю та кальцію.

Різноманітність кольорів свідчить про те, що до скла додавали барвники, включаючи чорний, червоний, зелений і жовтий.

До цього часу археологи припускали, що вікінги просто отримували намистини з римського скла, не змінюючи при цьому їх колір. Однак нове дослідження показало, що скандинави були набагато вправнішими у переплавленні скла.