Субота, 21 Вересня

Астрономи виявили перший відомий людству приклад рідкісної подвійної системи, яка приречена на загибель у результаті потужного вибуху Кілонової. Цей тип космічного явища настільки рідкісний, що, за оцінками вчених, лише десять подвійних систем у межах Чумацького Шляху можуть створити таке.

Дослідники, які вивчають двійкову систему, опублікували результати дослідження в журналі Nature на початку лютого. Згідно з цими висновками, ця система готова до вибуху кілонової, що робить її винятково рідкісною знахідкою для астрономів.

«Ми знаємо, що Чумацький Шлях містить принаймні 100 мільярдів зірок і, ймовірно, ще сотні мільярдів», — пояснив астроном і співавтор дослідження Андре-Ніколя Шене. Проте Чене каже, що ця система, здатна виробляти вибух кілонової, є «системою один із десяти мільярдів».

Система, про яку йде мова, відома як CPD-29 2176 і включає масивну зірку, що обертається навколо меншої нейтронної зірки. Однак обидві зірки є жертвами гравітації одна одної, зрештою перетворюючись на вибух кілонової нової, коли вони зіткнуться десь у майбутньому.

У багатьох подвійних зоряних системах одна зірка відриває матерію від свого супутника. Джерело зображення: DESY/HESS, Science Communication Lab

Кілонова подія настільки рідкісна, що астрономи кажуть, що в спіральній галактиці, такій як Чумацький Шлях, очікується лише дві (і це найвищий рівень). Таким чином, це відкриття є новаторським для астрономів і, сподіваюся, допоможе нам дізнатися більше про ці інтригуючі подвійні системи.

Точна наука, яка стоїть за тим, як утворюються ці рідкісні подвійні системи, здатні до вибуху кілонової, досі залишається певною загадкою. Однак це відкриття показує, що принаймні в деяких випадках дві нейтронні зірки-сестри можуть зливатися, коли одна створюється без того, що астрономи називають класичною надновою.

Звичайно, цей масштабний вибух не відбудеться найближчим часом, оскільки космічні часові рамки досить тривалі порівняно з нашим власним коротким життям. Таким чином, за оцінками астрономів, вибух Кілонової станеться десь протягом наступного мільйона років, оскільки зірка-компаньйон ще має зруйнуватися.

Як тільки друга зірка розпадеться і перетвориться на нейтронну зірку, звідти пройдуть мільйони інших, перш ніж вони зіткнуться, створюючи рідкісний вибух кілонової нової, який, на думку вчених, має статися.

До того часу, коли прокотиться цей вибух, людство може зникнути. Але, якщо ми все ще тут, можливо, навіть потужніші телескопи, ніж Джеймс Вебб, могли б спостерігати цю подію, надаючи нам унікальні дані, щоб допомогти людству краще зрозуміти наш Всесвіт.