Четвер, 3 Жовтня

Вчені з Університету Сімане (Японія) з’ясували, що предки восьминога Аргонавта Арго в ході еволюції позбулися раковини, а потім скопіювали її в інших молюсків. Дослідження опубліковано в журналі Genome Biology and Evolution.

Автори розшифрували послідовність ДНК восьминога Argonauta argo та порівняли її з геномом інших молюсків, включаючи каліфорнійського двоточкового восьминога Octopus bimaculoides та наутілуса Nautilus belauensis. У останнього самки аргонавтів запозичили форму зовнішньої раковини (більшість восьминогів мають лише внутрішню рудиментарну раковину). Генетичний аналіз показав, що в ході еволюції аргонавти арго зібрали собі раковину, використовуючи білки, не пов’язані з формуванням оболонки у їхніх предків. Натомість вони за допомогою нових «технологій» виростили у себе копію раковини наутілуса, яка при цьому радикально відрізняється мікроскопічною будовою.

Таке наслідування пов’язане зі схожим способом життя цих двох восьминогів. На відміну від більшості родичів, аргонавти не мешкають на дні – натомість вони все своє життя плавають у відкритому морі, як і наутілус. Таке життя вимагає особливої ​​раковини, що дозволяє легко плавати. Вчені виявили у аргонавтів гени, які можуть бути пов’язані з переходом до їхнього способу життя. Наутилуси для полегшення плавання використовують повітряні камери у раковині. Раковина аргонавтів влаштована простіше, але все ж таки може набирати трохи повітря. Це підтверджує, що самки аргонавтів винайшли раковину з нуля, щоб полегшити собі перехід від придонного способу до життя до вільноплавного.