Неділя, 19 Травня

Фізики змогли надати воді металевих властивостей. Нотатка про це опублікована в журналі Nature.

Однією з ключових властивостей металів є електропровідність. Електрони в них не зафіксовані на орбітах навколо ядер атомів, а вільно подорожують по всьому матеріалу, що забезпечує властивості «металлічності». Вода ж навпаки, у чистому вигляді є ізолятором, а при додаванні солей набуває властивість іонної провідності, абсолютно відмінної від звичайної. Однак при великому стисканні (15 млн атмосфер, як у надрах планет-гігантів) вода, як і більшість інших матеріалів, набуває металевих властивостей.

Павло Юнгвірт із Чеської академії наук у  Празі та його колеги змогли перетворити воду на метал при звичайному тиску. Для цього вони змусили її запозичувати електрони у лужних металів, калію та натрію – ефективних електронних донорів. Проте воду не можна змішати із лужними металами — при цьому відбувається бурхлива екзотермічна реакція. Тому вчені створили експериментальну установку, яка б різко уповільнила реакцію. Дослідники наповнили шприц сумішшю натрію та калію, рідкої при кімнатній температурі, і помістили у вакуумну камеру. Потім вони за допомогою шприца сформували краплі металевої суміші та піддали їх впливу невеликої кількості водяної пари. Вода конденсувалася на краплі і утворювала шар завтовшки в одну десяту мікрона. Потім електрони з краплі перейшли у воду разом із позитивними іонами металів, і на кілька секунд шар води став золотим та блискучим.

Це узгоджується з передбаченнями теоретичної фізики, згідно з якими металева вода дійсно має бути золотистою та блискучою. “Їм вдалося досягти квазістаціонарного стану, в якому фізика металізації перемагає хімічне розкладання”, – прокоментував роботу Пітер Едвардс з Оксфордського університету, який не брав участі в дослідженні.