Понеділок, 20 Травня

Астероїд, падіння якого викликало вимирання динозаврів, викликав цунамі заввишки 4,5 кілометра. Статтю про це опубліковано в AGU Advances.

Приблизно 66 млн років тому на Землю впав астероїд діаметром до 14 кілометрів, утворивши 200-кілометровий кратер Чиксулуб у морі та на узбережжі сучасної Мексики. Факт падіння метеорита незаперечний, але його точна роль у крейдяному палеогеновому вимиранні, що призвело до зникнення гігантських рептилій, залишається предметом дискусій.

Моллі Рейндж з Університету штату Мічиган виявила, що це падіння призвело не тільки до похолодання клімату, а й спричинило потужний цунамі. Воно було в 2,6 тис разів потужнішим, ніж цунамі 2004 року біля берегів Індонезії.

“Це цунамі було досить сильним для того, щоб зруйнувати відкладення на дні океанів Землі на половині земної кулі, що породило своєрідну “прогалину” в геологічному літописі планети”, – пояснюють вчені.

Це вдалося з’ясувати під час перевірки роботи комп’ютерної моделі, що описує процес формування гігантського кратера, а також наслідки для довколишніх регіонів. Виявилося, що падіння породило неймовірно потужне глобальне цунамі, хвилі якого покрили більшу частину Світового океану.

Перші хвилі після імпактної події досягали заввишки приблизно 4,5 км, що пов’язано з викидом безлічі уламків порід з точки падіння астероїда на ту ділянку дна океану, де виник кратер Чиксулуб. Ці високі хвилі не змогли поширитися на велику відстань і швидко затихли, але через 10 хвилин після появи виникла менш висока (1,5 км) хвиля, що обійшла значну частину земної кулі.

Як показують розрахунки геологів, цей водний вал розігнався до швидкості 720 метрів на годину і пройшов близько 6 тис. км на всі боки від точки падіння астероїда, що призвело до оголення та руйнування значної частини відкладень кінця крейдяного періоду на дні майбутньої Атлантики, а також на території майбутньої суші у сучасній Північній Америці, а також у більшості інших регіонів світу, за винятком південних берегів Європи та Індійського океану.

Сліди цієї хвилі простежуються у 120 зразках гірської породи, зібраних у всьому світі.