Субота, 21 Вересня

Коли неандертальці зображуються в художніх реконструкціях, вони часто тримають у руках спис. Більшість археологів вважають, що неандертальці були вправними мисливцями, і це підтверджують списи на місцях неандертальців. Але наші знання про те, як вони використовували списи та як це порівнюється з нашим власним видом, були непереконливими. Замість того, щоб використовувати списи для полювання, неандертальці могли використовувати їх для самозахисту або збирання сміття.

Тепер нові дослідження, опубліковані в Nature Ecology and Evolution, показують, що неандертальці справді використовували списи для полювання на тварин. У документі описується колекція кісток оленів віком 120 000 років із стоянки неандертальців Ноймарк-Норд у Німеччині, дві з яких мають перфорації, на яких чітко видно удари від списа.

Ці незвичайні артефакти доводять, що найдавніші списи були ефективною мисливською зброєю. У статті, що супроводжує нове дослідження, я обговорюю значення цих знахідок для наших знань про життя неандертальців.

Спис неандертальця

Неандертальці еволюціонували в частині Європи та Азії приблизно 400 000 років тому, тоді як наш власний вид еволюціонував в Африці. Вчені традиційно вважали, що між неандертальцями та Homo sapiens існують різкі культурні та поведінкові відмінності , але нещодавні відкриття показали, що неандертальці були більш розвиненими, ніж вважалося спочатку. Наприклад, вони піклувалися про вразливих , ховали своїх померлих і брали участь у символічній поведінці.

Тому було б логічно, що неандертальці також полювали, використовуючи зброю – навіть деякі шимпанзе роблять це сьогодні. Попередні дослідження показують, що найдавніші списи неандертальців являли собою прості дерев’яні палиці без кам’яних наконечників. Сюди входить зламане вістря списа з Клактон-он-Сі у Великобританії, датований приблизно 400 000 років тому, і кілька повних зразків із місця Шенінген у Німеччині, датованих приблизно 300 000 років тому. Інший дерев’яний спис із Лерінгена, Німеччина, датується приблизно тим же періодом, що й Ноймарк-Норд, і був знайдений разом із зарізаним слоном.

Незважаючи на те, що вчені не змогли продемонструвати, що ці списи використовувалися для полювання, а не для збирання сміття (викрадення туш м’ясоїдних тварин) чи самозахисту, були вагомі ознаки того, що неандертальці полювали заради їжі. Ми знаємо, що вони їли м’ясо, хоча нещодавні дослідження їхніх зубів і фекалій свідчать про те, що вони вживали рослини в їжу, а також, можливо, для лікування.

За відсутності прямих доказів археологи, як правило, покладаються на непрямі підказки, щоб зрозуміти, як гомініни потрапляли до продуктів тваринного походження. Якщо на кістках тварин є сліди від зубів м’ясоїдних тварин, на які накладаються сліди, зроблені ріжучими чи молотковими інструментами, виготовленими цим видом, то, ймовірно, м’ясоїдні вбили – а гомініни скористалися залишками. Якщо внизу є сліди знарядь, то, швидше за все, люди активно полювали на тварину.

Ще однією ознакою полювання є велика кількість оброблених туш дорослих тварин на ділянці. Це пояснюється тим, що м’ясоїдні тварини, які полюють на тварин (і залишають їх падальщикам), як правило, націлюються на слабшу здобич, таку як молоді та старі.

Археологи знайшли докази як трупів дорослих тварин, так і первинних знарядь праці на їхніх кістках на кількох неандертальських стоянках. Це також стосується Ноймарк-Норда, але те, що робить це місце особливо цікавим, так це відкриття двох кісток зі слідами, схожими на списи.

Оскільки ураження повні, дослідження може досліджувати їх за допомогою мікрокомп’ютерної томографії, яка створює 3D-зображення високої роздільної здатності за допомогою рентгенівських променів. Потім дослідники могли провести реальні експерименти, використовуючи дерев’яні списи, встромлені в кістки, занурені в желатин, щоб створити схожі позначки та порівняти результати.

Ліворуч людський череп, праворуч неандертальський

Вони виявили, що форма та розмір пошкодження кістки співвідносяться з конічним вістрям списа, а кут ураження на тазі оленя відповідає тому, що спис встромляють в оленя у вертикальному положенні. Потенційно його також могли влучити кинутим списом, коли він лежав. Ураження на другій кістці, хребці оленя, не має чіткого кута, але автори стверджують, що воно все одно відповідає удару.

Нове дослідження надає важливі докази, однак досі неясно, чи ранні списи використовувалися для коління, метання руками чи для обох. Метальні списи забезпечують більшу безпеку для користувача порівняно з контактними, але вимагають глибокого розуміння того, як розробляти літальну зброю.

Метальна зброя, особливо на великих відстанях, дає змогу полювати на більшу різноманітність видів у більшій кількості середовищ. Це пояснюється тим, що це робить мисливців менш залежними від навколишнього середовища, яке має чіткі природні особливості для відлову тварин або засідки з більшої відстані. Знахідки на місці Ноймарк-Норд показують, що неандертальці були здатні полювати в густих лісах, що передбачало співпрацю групи мисливців.

7

Конструкція деяких неандертальських списів припускає, що вони могли бути метальними. Здатність до метання, ймовірно, була в наявності близько 2 мільйонів років тому – і це могла бути спільною рисою між нашим видом і неандертальцями. Інтригуюче те, що залишки кістки лівої руки неандертальця демонструють пошкодження , які відповідають травмі в результаті звичайного кидання . Це означає, що ймовірність того, що неандертальці створили метальну зброю, залишається великою, але ми не знаємо напевно.

Навпаки, люди-мисливці-збирачі використовували ручні списи для полювання, риболовлі та війни. Ми не знаємо, як далеко неандертальці могли метати списи, але деякі недавні людські групи вміли точно метати списи на відстані від 30 до 50 метрів.

Інновація зброї дальньої дистанції лежить в основі питань щодо стратегій полювання різних видів Homo. Якщо неандертальці були здатні до потужних і точних кидків, а частина їх зброї була здатна літати, то відмінності між їхніми технологіями полювання порівняно з нашим власним видом можуть бути не такими великими, як часто припускають.

Ці знахідки є переконливими, оскільки вони надають чіткі докази того, що неандертальці використовували списи як проникаючу зброю, щоб убити свою здобич, спростувавши гіпотези про те, що ранні списи були неефективними. Оскільки доказів того, що неандертальці були розумними, творчими та здібними, стає все більше, результати мають великий сенс. Враховуючи, що наш власний вид ще не існував так довго, як існували неандертальці, ми повинні переглянути нашу тенденцію недооцінювати їх.