Вівторок, 24 Вересня

Астрономи з Японського агентства аерокосмічних досліджень (JAXA) та Європейського космічного агентства (ESA) представили перші наукові результати роботи нового рентгенівського телескопа XRISM. Вони розкрили структуру, рух та температуру матеріалу навколо надмасивної чорної діри та залишку наднової з безпрецедентною деталізацією. Результати спостережень опубліковані на сервері препринтів arXiv.

Телескоп XRISM досліджував дві космічні структури: залишок наднової N132D та речовину навколо надмасивної чорної діри у галактиці NGC 4151. Спостереження показали динаміку плазми — надзвичайно гарячого, іонізованого газу, що випромінює рентгенівське світло.

У випадку залишку наднової N132D, яка знаходиться у Великій Магеллановій Хмарі, вчені очікували побачити сферичну форму, але замість цього телескоп виявив структуру у формі пончика, а плазма розширюється зі швидкістю 1200 км/с. Було також зафіксовано атоми заліза з температурою 10 мільярдів кельвінів, що раніше лише теоретично передбачалося, але не спостерігалося.

Спостереження за надмасивною чорною дірою в галактиці NGC 4151, яка розташована на відстані 62 мільйони світлових років від Землі, дали нові дані про структуру речовини навколо неї. XRISM виявив диск, який рухається зі швидкістю кількох відсотків від швидкості світла, а також перехідну зону та тор у формі пончика з газу, який рухається зі швидкістю тисячі кілометрів на секунду.

Хоча тороїдальні структури навколо чорних дір вже фіксувалися за допомогою радіо- та інфрачервоних спостережень, XRISM став першим телескопом, що зумів дослідити ці структури за допомогою рентгенівської спектроскопії та відстежити їхній рух.

Місія XRISM продовжить вивчати рентгенівське випромінювання Всесвіту з високою точністю, що дозволить розкрити нові дані про динаміку галактичних кластерів, хімічний склад Всесвіту та активність чорних дір.