Середа, 2 Жовтня

Вчені Сіньцзянської астрономічної обсерваторії (Китай) вивчили світло від екстремальної магнітної зірки HD 345439, визначивши її властивості. Однією з її особливостей є намагнічені хмари плазми, які періодично затьмарюють світло від зірки, знижуючи її блиск. Про це повідомляється у препринті статті, опублікованій на сайті arXiv.

HD 345439 є багатою гелієм масивною магнітною зіркою з надзвичайно сильними магнітними полями. Вона приблизно в сім разів більша і майже в дев’ять разів масивніша за Сонце. HD 345439 має поздовжні магнітні поля, що демонструють періодичну мінливість амплітудою близько 2-3 кілогаус (кГс), а полярна магнітна сила цієї зірки досягає 10 кГс. Такі потужні магнітні поля можуть сприяти накопиченню навколозіркового матеріалу та сформувати щільний диск.

Для пояснення мінливості магнітних зірок вчені розробили модель магнітосфери, що жорстко обертається (англ. Rigidly Rotating Magnetosphere, RRM). Вона передбачає, що плазма, що рухається вздовж силових ліній, схильна до гравітаційного впливу, що змушує її падати на поверхню зірки, і відцентровій силі, спрямованій у протилежний бік. Для кожної лінії магнітного поля існує точка, де сума обох потенціалів досягає мінімального значення, необхідного для накопичення навколозіркового матеріалу.

Спостереження проводили за допомогою Наньшанського телескопа Сіньцзянської астрономічної обсерваторії протягом 12 ночей з 12 жовтня до 12 листопада 2020 року. На основі фотометричних даних було розраховано період обертання зірки, що дорівнює близько 0,76 діб. Крива блиску демонструє S-подібну асиметричну форму, що, згідно RRM, викликано магнітними хмарами – скупченнями плазми, що затьмарюють світло від зірки. Асиметричність може пояснюватися усуненням між центром дипольного магнітного поля HD 345439 та її віссю обертання.

Згідно RRM, сильна відцентрова сила, що виникає при швидкому обертанні, повинна призводити до відцентрових проривів маси, проте ознак цього явища у кривих блиску не спостерігалося. Вчені пояснюють цю розбіжність тим, що магнітним хмарам було неможливо набрати достатню масу, необхідну прориву. Критична маса сильно залежить від сили магнітного поля, зоряного радіусу, швидкості втрати маси та швидкості втечі плазми. Передбачається, що в HD 345439 характерна нижча частота проривів, ніж в інших подібних зірок. Таким чином, тимчасова шкала проривів більше, ніж в останнього, з низькою частотою епізодів проривів.

Вік зірки становить приблизно 26,8 мільйона років, ефективна температура — 22 000 кельвінів, а вміст елементів важчий за гелій менше сонячного приблизно втричі. Відстань до HD 345439 оцінюється в 6982 світлових років.