П’ятниця, 27 Вересня

Якби ми знайшли запаси рідкої води на Марсі, це підвищило б надії одного дня виявити ознаки позаземного життя на негостинній червоній планеті. Це пояснює, чому ведеться інтригуючий науковий діалог про те, чи ховається резервуар солоної води під крижаною шапкою південного полюсу Марса, і пара нових досліджень підтверджує водну сторону дискусії.

Ці два дослідження були опубліковані в Nature Communications і Journal of Geophysical Research Planets протягом останніх кількох місяців. У поєднанні вони створюють аргумент, що територія під крижаною шапкою є достатньо теплою для існування підземних озер.

Але давайте повернемося назад і розглянемо обидві сторони історії.

Вода чи ні?

Дебати про рідку воду під льодовою шапкою почалися з космічного корабля Європейського космічного агентства Mars Express.

Mars Express зібрав радіолокаційні дані, що показують таємничі відблиски, що виходять з-під кришки. У 2018 році команда дослідників заявила, що дані вказують на те, що на глибині 1 милі (1,5 кілометра) під крижаною поверхнею ховається озеро з солоною водою, а дослідження 2019 року показало, що солонуваті ставки в регіоні більш поширені, ніж вважалося спочатку.

Але не всі погодилися з прямим тлумаченням.

NASA поставило під сумнів цей висновок у дослідженні 2021 року , сумніваючись у тому, що надра справді достатньо теплі, щоб підтримувати рідку воду, навіть якщо потенційне озеро було надзвичайно солоним. З тих пір наукові групи запропонували альтернативні пояснення цих радіолокаційних відображень Mars Express, починаючи від вулканічної породи і закінчуючи мерзлою глиною.

Новий аргумент на користь озер

Нове дослідження використовувало комбінацію комп’ютерних моделей і лабораторних експериментів, щоб розібрати ситуацію. «Ми вирішили вивчити фізичні властивості самих відкладень, моделюючи поширення радіолокаційних хвиль через водяний лід і пил», — сказала вчений-геофіст Граціелла Капрареллі в заяві Університету Південного Квінсленда в четвер. Капрареллі є співавтором обох робіт.

Робота показала, що температура під полярною шапкою може досягати -100 за Фаренгейтом (-73 за Цельсієм), що в межах діапазону для солоної води. Попередні дослідження вважали, що температура нижча, ближча до -137 за Фаренгейтом (-93 за Цельсієм). За словами Капрареллі, «фізичні властивості розсолів при цих переглянутих температурах повністю відповідають інтенсивності радіолокаційних сигналів, отриманих з основи марсіанських південних полярних відкладень».

Дослідження Journal of Geophysical Research Planets також припускає, що унікальні геологічні та географічні умови на південному полюсі можуть сприяти існуванню рідкої води. Ізоляція з шарів льоду з вуглекислого газу, як пояснюється, може допомогти підтримувати високі температури внизу.

Що далі

Імовірність того, що людство встигне відправити величезний дриль на південний полюс Марса, є незначною, тому очікуйте, що дебати про озера продовжаться, оскільки вчені переглядатимуть і опрацьовуватимуть існуючі дані, створюючи нові моделі та експерименти для перевірки своїх ідей.

Хоча Марс повільно розкриває свої таємниці вченим завдяки роботі наших роботів-дослідників на землі та на орбіті, ми все ще багато чого не знаємо. Таким чином, питання «вперед-назад по воді» обіцяє залишитися бадьорим.