П’ятниця, 18 Жовтня

Вчені, які користуються новим космічним телескопом імені Джеймса Вебба, кажуть, що їм вдалося ближче розглянути астероїд, який також містить лише п’яту систему кілець, відкриту в нашій Сонячній системі (інші навколо Сатурна, Юпітера, Урана та Нептуна).

Як повідомляється, астрономи вперше виявили кільця в 2013 році, спостерігаючи за окультним Чарікло, тобто проходженням перед далекою зіркою. На їх подив, два інших менших об’єкта також на мить пройшли перед фоновою зіркою. Це виявилися два тонких кільця навколо Чарікло.

У жовтні 2022 року Пабло Сантос-Санс з Instituto de Astrofísica de Andalucía в Іспанії використав Webb, щоб знову спостерігати за окультною зіркою Чарікло.

На наведеному вище відео спостережень показано зірку Gaia DR3 6873519665992128512 у центрі та Чарікло, що проходить перед нею, як прості пікселі, але NASA каже, що ретельний аналіз провалів яскравості зірки показує, що кільця знову були чітко виявлені.

«Коли ми глибше заглиблюємось у дані… ми також досліджуватимемо товщину кілець, розміри та кольори частинок кілець тощо», — пояснив Сантос-Санс у заяві.

Наразі дані свідчать про те, що кільця можуть складатися з льоду та іншого темного сміття, ймовірно, залишків якогось давнього космічного зіткнення з астероїдом.

«Спектри наземних телескопів натякали на цей лід, але чудова якість спектру Вебба вперше показала чіткі ознаки кристалічного льоду», – додала Ноемі Пінілла-Алонсо, яка керувала спектроскопічними спостереженнями Вебба на Чарікло.

Чарікло — це великий астероїд діаметром приблизно 188 миль (302 кілометри), але він обертається навколо Сонця у зовнішній Сонячній системі, між Сатурном і Ураном. Навіть незважаючи на його розмір, воно надто далеко для Вебба, щоб безпосередньо зобразити кільця, що робить окультації найкращим способом їх вивчення на даний момент.

Сантос-Санс із захопленням спостерігає за передовою здатністю Вебба детально вивчати навіть невеликі віддалені об’єкти. Далі він сподівається визначити, наскільки великі кільця та з чого вони складаються.

«Ми сподіваємося отримати уявлення про те, чому це маленьке тіло взагалі має кільця, — сказав він, — і, можливо, виявити нові більш слабкі кільця».