Субота, 21 Вересня

Науково віднесені до роду Ophiocordyceps, понад два десятки видів мурах-зомбі населяють земну кулю, включаючи Флориду, Бразилію та Японію. Вчені підозрюють, що кожен із десятків постраждалих видів мурах має свій спеціалізований штам Ophiocordyceps.

Згідно з дослідженням 2020 року, вчені з’ясували молекулярний механізм паразитарної взаємодії між грибком і мурахою, який є основою поведінкових маніпуляцій. Проте, як саме ці паразити систематично діють, погано зрозуміло.

Як повідомляє CNN, тепер вчені виявили, що грибок, що атакує мурах, заражений власними грибковими паразитами, які, згідно з новим дослідженням, можуть допомогти контролювати зомбування мурах.

Таємничий грибок

Доктор Жоао Араухо, помічник куратора відділу мікології Нью-Йоркського ботанічного саду, більше десяти років мандрував тропічними лісами в пошуках мурах-зомбі. Протягом багатьох років він постійно помічав щось дивне: нечіткий білий грибок, що ріс на вершині мурахи-зомбі.

Інші вчені помічали таємничий гриб протягом десятиліть, але Араухо та його колеги вирішили стати першими вченими, які систематично досліджували це питання, зосередившись на штамі мурашок-зомбі з Флориди. У дослідженні, опублікованому 9 листопада в журналі Persoonia, дослідники описали фізичну структуру грибів, що ростуть на вершині мурахи-зомбі, і секвенували їх ДНК .

Роблячи це, команда виявила два нових роди грибів, раніше невідомих науці.

«Ми зрозуміли, що існують дві різні лінії грибів, нові лінії грибів, які заражають один вид мурах-зомбі у Флориді», — сказав Араухо, провідний автор дослідження.

Білий пухнастий грибок росте на вершині грибка-паразита, який атакує мурах і перетворює їх на «зомбі».

Кожен із двох нещодавно відкритих грибів належить до свого роду. Один із нових грибів, Niveomyces coronatus, відповідальний за нечіткий білий наліт на мурахах-зомбі — складова його назви («niveo») походить від латинського «сніговий». Другий новий грибок, Torrubiellomyces zombiae, важче помітити: за словами Араухо, маленькі чорні краплі «схожі на бліх».

Система стримувань і противаг

Гриби, які атакують мурах-зомбі, у свою чергу, не зомбіфікують свого хазяїна, але вони харчуються його тканинами і, здається, завдають йому шкоди. «Щоразу, коли ми бачимо, як ці нові види, які ми описали, ростуть на грибі, гриб виглядає досить побитим, насправді поглиненим цим іншим грибом», — сказав Араухо.

«У деяких випадках він спочатку каструє Ophiocordyceps (гриб, що створює зомбі), тому він більше не може стріляти спорами, а потім росте і з’їдає весь гриб». Оскільки Niveomyces і Torrubiellomyces є новими для науки, поки що неясно, наскільки вони впливають на популяції мурах-зомбі в цілому.

Ці нові роди є першими паразитами, які офіційно описані як заражаючі грибок-зомбі-мураха, але дослідники підозрюють, що там можуть бути й інші. «Я думаю, що це частіше, ніж ми думаємо. Паразитизм — це надприбутковий спосіб життя», — сказала старший автор дослідження доктор Чарісса де Беккер, доцент Утрехтського університету в Нідерландах. «Це може бути найдомінантнішим способом життя на планеті».

Один із нових грибів, Niveomyces coronatus, викликає білий наліт на грибі-зомбі

Потрібні додаткові дослідження

Більше того, за її словами, паразити взагалі і паразитичні гриби зокрема мало вивчені. «Той факт, що нам довелося викликати два нових роди, говорить вам, як мало ми знаємо про цю частину грибного дерева життя», — сказав де Беккер.

Поглиблюючи наше розуміння грибка-зомбі-мурахи, нове дослідження може мати застосування, яке виходить за межі вивчення грибів, сказала доктор Керолін Елія, докторант з організмової та еволюційної біології Гарвардського університету. Вона не брала участі в дослідженні.

«Офіокордіцепс в основному за еволюційний час став експертом-нейробиологом. Він точно знає, які кнопки натискати і як змусити мурашку робити те, що вона хоче», — сказала вона. «Вивчаючи те, як було з’ясовано, як вирішити цю проблему, ми зможемо зрозуміти нашу більш загальну мету — спробувати зрозуміти, як мозок працює чи створює поведінку».