Понеділок, 20 Травня

Пануючи на Землі понад 160 мільйонів років, динозаври нарешті зустріли свою приреченість завдяки гостю з космосу. Близько 66 мільйонів років тому астероїд розміром щонайменше 6 миль (10 кілометрів) завдав світу динозаврів нищівного удару, спровокувавши землетруси, цунамі, виверження вулканів і кліматичні катастрофи, які незабаром призвели до вимирання 75% усіх живих істот. Але через все це залишилася сама Земля.

Чи означає це, що наша планета захищена від астероїда Армагедон? Якби жахливого астероїда, який вбиває динозаврів, було недостатньо, щоб покінчити зі світом, то що б йому знадобилося? Чи може космічний камінь насправді знищити всю Землю — і наскільки великим він повинен бути?

Коротка відповідь: щоб знищити нашу планету, ймовірно, знадобиться камінь розміром із планету. Але для того, щоб знищити життя на Землі — чи, принаймні, більшу його частину, знадобиться набагато, набагато менше.

«Об’єкт, більший за Марс, врізався в Землю на початку її історії та утворив Місяць, не знищивши Землю», — сказав для Live Science Браян Тун, професор атмосферних і океанічних наук з Університету Колорадо Боулдер, який вивчав зіткнення з астероїдами. електронною поштою.

Тун має на увазі гіпотезу гігантського зіткнення — наукову теорію, яка припускає, що планета розміром з Марс під назвою Тея зіткнулася із Землею 4,5 мільярда років тому, випустивши в космос залп кам’янистих уламків, які згодом об’єдналися в наш Місяць. (Ширина Марса становить приблизно 4200 миль, або 6700 км, що більш ніж у 500 разів перевищує ширину астероїда, який знищує динозаврів.)

Замість того, щоб знищити нашу планету, вчені припускають, що частина ядра і мантії Тейї злилася з нашою власною, залишившись під ногами в наступні еони, коли виникло перше життя. Експерти не дійшли згоди щодо того, чи було це стародавнє зіткнення лобовим чи просто ударом, але немає сумніву, що якби на Землі в той час було щось живе, Тея знищила б це. (Науковці вважають, що життя могло з’явитися ще 4,4 мільярда років тому, через кілька мільйонів років після удару Теї.)

Як показує масове вимирання не птахоподібних динозаврів, потрібно набагато менше, ніж планеті-шахраю, щоб серйозно зіпсувати життя на Землі, навіть якщо сама планета залишиться. NASA вважає будь-який космічне каміння потенційно небезпечним, якщо воно має діаметр щонайменше 460 футів (140 метрів) і орбіту в межах 4,6 мільйонів миль (7,4 мільйона км) від Землі. За даними NASA, удар такого каменя може знищити ціле місто та спустошити землю навколо нього.

Зіткнення з більшою скелею, щонайменше 0,6 милі завширшки (1 км завширшки), «ймовірно, спровокує кінець цивілізації», викликавши глобальні кліматичні катастрофи, сказав Герріт Л. Вершуур, астрофізик з коледжу Родса в Мемфісі, штат Теннессі . Scientific American(відкривається в новій вкладці). І якби ударник розміром з астероїд-вбивцю динозаврів прибув сьогодні, це, ймовірно, призвело б до вимирання людей (і незліченних інших видів).

Зображення художником великого зіткнення астероїда. (Кредит зображення: Tobias Roetsch/Stocktrek Images через Getty Images)

«Загалом кажучи, початковий удар створює величезну вогненну кулю, яка вбиває всіх, хто може її побачити», — сказав Вершуур. «Тоді пил від удару та дим від пожеж охоплює Землю, занурюючи нашу планету в так звану ударну зиму».

У цей сезон страждань стільки пилу та шкідливих газів затьмарить небо, що рослини більше не зможуть перетворювати сонячне світло в енергію за допомогою фотосинтезу(відкривається в новій вкладці). Рослинний світ загине в усьому світі, і тварини незабаром підуть їхній приклад. Лише дуже дрібні наземні тварини (як наші ранні предки ссавців) могли б вижити.

Зрозуміло, що NASA та інші космічні агентства дуже серйозно ставляться до загрози зіткнення астероїдів, уважно спостерігаючи за тисячами потенційних ударів у нашій Сонячній системі. Доброю новиною є те, що потенційно небезпечний астероїд не загрожує досягненню нашої планети принаймні протягом наступних 100 років.

І якщо потенційно небезпечний космічний камінь несподівано змінить курс і поставить нашу планету під приціл, NASA випробовує план боротьби з ним. 26 вересня космічне агентство розбило ракету без екіпажу в астероїд завширшки 525 футів (160 м) під назвою Dimorphos, сподіваючись трохи змінити траєкторію космічного каменю.

На щастя, Dimorphos не прямує до Землі. Але за допомогою цієї місії, відомої як Тест на перенаправлення подвійного астероїда (DART), NASA сподівається перевірити, чи є зіткнення космічного корабля з астероїдом життєздатним засобом захисту планети від майбутніх страхів зіткнення з астероїдом.

Динозаври позаздрили б.